Αναπόφευκτη είναι η στιγμή που οι γονείς έρχονται αντιμέτωποι με αυτή την ερώτηση και πλήθος σκέψεων και πιθανών απαντήσεων θα περάσει από το μυαλό.
Στην ηλικία μετά τα 6 έτη, αρκετά παιδάκια εκφράζουν τις αμφιβολίες τους για το αν υπάρχει Άγιος Βασίλης. To να ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας να πιστέψουν στον Άγιο Βασίλη, δεν είναι σαν να τους κρύβουμε την αλήθεια. Πράγματα που λέγονται για να δώσουν χαρά, να αναπτερώσουν το ηθικό, να εκτοξεύσουν την φαντασία, να προσθέσουν λίγη μαγεία και πάνω από όλα χωρίς να βλάπτουν κανένα παιδάκι, δεν είναι ψέματα.
Ο μύθος του Άγιου Βασίλη είναι μια διαδικασία που φέρνει κοντά όλη την οικογένεια και ενισχύει τους δεσμούς που αναπτύσσονται μεταξύ των μελών της. Το αν θα αφήσετε τα παιδιά να πιστεύουν στον Άγιο Βασίλη ή όχι, είναι στη δικαιοδοσία σας.
Αρκετοί παιδοψυχίατροι υποστηρίζουν ότι δεν πρέπει να χαλάσει το χριστουγεννιάτικο όνειρο των παιδιών. Συνήθως η απομυθοποίηση έρχεται σταδιακά και αυτό αποδεικνύει και ένα στάδιο ωρίμανσης από την πλευρά του παιδιού. Όσο μεγαλώνουν πάντα βρίσκεται κάποιο παιδάκι που θα τους «γκρεμίσει» το όνειρο, αποδομώντας σιγά σιγά τον μύθο για τον καλοσυνάτο παππούλη με την ολόλευκη γενειάδα. Ίσως όχι πάντα εξ ολοκλήρου, αλλά ακόμα και λίγες αμφιβολίες θα είναι ικανές για να τα προβληματίσει αρκετά και να τα βάλει σε σκέψεις σχετικά με την ύπαρξή του.
Άλλοι ερευνητές, επίσης, υποστηρίζουν ότι το να επιτρέψουμε στα παιδιά να πιστέψουν σε φανταστικούς χαρακτήρες, όπως ο Άγιος Βασίλης, τα ξωτικά και οι τάρανδοι μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση της φαντασίας και της δημιουργικότητάς τους. Στοιχεία πολύ σημαντικά για την γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη που συμβάλουν και στις σχολικές τους επιδόσεις στα επόμενα χρόνια, οπλίζοντάς τα με ευχέρεια στον προφορικό λόγο και τη γραπτή έκφραση.
Τα περισσότερα παιδιά προσχολικής ηλικίας άλλωστε, δεν είναι σε θέση να αντιταχθούν στον μύθο του Άγιου Βασίλη, καθώς αυτή η ηλικία εμπεριέχει αρκετά το στοιχείο του μαγικού τρόπου σκέψης έναντι του ρεαλιστικού που θα έρθει στα επόμενα χρόνια.
Η «μαγική σκέψη» είναι έντονα αναπτυγμένη στα παιδιά από 2 έως 8 ετών, θα αρχίσει σταδιακά να υποχωρεί μετά τα 8 έτη, αφήνοντας χώρο για έναν περισσότερο λογικό-αναλυτικό τρόπο σκέψης, άρα η αποκάλυψη θα γίνει σταδιακά και σχεδόν από μόνη της.